broodje kaas

2 december 2012 - Busia, Kenia

Ja ik zit heerlijk een broodje kaas te eten terwijl ik dit typ want me pakketje van me moeder is deze week aangekomen!!!! Precies op tijd want deze week op maandag begon een feest in de kerk tegen over me compound en dat is dus 24/7 zingen schreeuwen en herrie het woord geluidsoverlast bestaat hier niet..(vraag aan me moeder na die heeft het gehoord over Skype) maar in mijn pakketje zaten herrie stoppers(oordoppen) dus heb heerlijk door alles heen geslapen horde niks geen herrie van de kerk geen herrie van de moskee die om de 2 uur een dode katten gejank nadoet en hij staan 5 kilometer verder op maar de moskee heeft  van die heerlijk niet zuivere verstrekkers zodat heel Kenia kan mee genieten echt werd er s ’nachts  wanhopig van ik wil slapen!!

Had het net over dat geblèr en geschreeuw dingen die mensen over Kenia denken maar niet waar zijn!!!
- dat ze allemaal mooie kunnen zingen(meer schreeuwen) echt niet ooeee ze zingen zo vals vraag maar na aan me moeder sommige zingen mooi maar echt wat een herrie!! Ze hebben wel ritme gevoel en kunnen wel dansen dat is wel waar!!
- dat je hier super slank mager word nopp mensen zijn hier zo mager omdat ze geen geld hebben voor eten maar al heb je dat wel is er genoeg vreet en snaai werk te koop. En overens het eten wat ze eten is zoo vet en vol zoet zout bah waar ik een portie van neem nemen hun er  10 van, waar ik bij denk ze gaan ontploffen! Zoet ze zijn hier verslaaf aan zoet in hun thee gaan rustig @ eetlepels suiker brrr.. dingen waar van ik dacht jammie maar een grote teleurstelling werden fles coca cola oooeee dat is hier echt zoet smaakt niet zoals in Nederland (Coca-Cola zero dat is het enigste wat niet te zoet is en gewoon normaal smaak in mijn mond) flesje fanta het zelfde ook hebben ze hier pakken met sap mango sap sinaasappelsap appelsap maar weer paar keer geprobeerd maar veelte zoet,, redbull ik dacht jeuj maar na 2 slokken heb ik het weg gegooid redbull is al zoet maar hier heb je de smaak alsof je  een lepel suiker in me mond stopt
waar ik veel mensen over hoor hier is een te hoge bloed druk kuchkuch niet zo raar want door het eten gaan ook 2 eetlepels zout en dan word er daarna nog wat op gegooid echt ik hou van zout maar dit is gewoon te veel zout..

na 7 weken is alles een beetje normaal aan het worden de rest van deze week heb ik weer me dingen gedaan op weeshuis vrijdag me kleren wassen en zaterdag naar hurinobuheri waar ik wat vertelt heb  over aids want het was aids dag en vandaag genieten van me broodje kaas jamjam en lekker brood! Echt waar brood maken zijn ze hier niet zo goed in het is zoooooo klefffff en zoet bahh alleen maar wit maar ze hebben een bakkerij geopend in Tesia ( soort van grote supermarkt haal je geen Appie of jumbo in je hoofd dat is het niet..) die vers brood maak volkoren en wit niet zo als in Nederland maar is veel beter als dat te zoete klefe witte sompige brood.

Alles went dingen waar ik eerst van dacht you are killing me maar nu denk oke negeer het of het went of ik denk ik woon in nederland heb alles en jullie hebben niks haha beetje gemeen maar hou mijn op de been

-mzungu natuurlijk en al het andere negeer het
-ze zijn hier allemaal heel gelovige helemaal goed maar please praat gewoon en schreeuw het niet van de daken!! af en toe denk ik dat ze dikke ruzie hebben in die kerk maar nee ze schreeuwen wat ze vinden.. met amen en halleluja en al, waar ik weer bij denk je kan ook gewoon praten  je hoef echt niet te schreeuwen want die microfoon versterk je geluid al genoeg(te veel)dit is weer naa te vragen bij me moeder die heeft via skype hier ok even van mee kunnen genieten….
- geluidoverlast negeer
-dat het corrupt is
- het feit dat er altijd vogels op me golfplaten dak proberen te landen oee die pootjes over dat golfplaat is verschrikkelijk beetje nagels over een schoolbord effecct krijg je oeoe maar went
- als het regnt mijn golf pdak is met spijker vast geramt op balken dus niet water dicht en laat het nou precies lekken boven me hoofd leg ik lekker in me bedje huh echt precies waar me hoofd ligt zijn 7 lek gevaarlijke plekken iris draai je om nee werkt niet want bij me voeten precies zelfde probleem.. maar went
-dat mensen dieren haters zijn gister had ik een vogeltje gered wat uit ze nest was gevallen ik dat beesie dik te verzorgen ben even weg kom terug waar is het vogeltje eve ooh heb aan de kippen gevoerd….. en mama ophan ik haat die 2 bruine honden ze zijn altijd zwanger jaa uuhhh je heb 2 vrouwtjes en 1 mannetje logische dat ze altijd zwanger zijn weet je wat ik met die puppies doe zei ze ik zei nou wil ik dat weten ik stop ze per 2 in een paperbag(wat ik altijd grappig vind ze noemen hier een plastic zak een paper bag waarop ik zeg dat is geen paper bag dat is plastic of gewoon een tasje) en gooi terwijl ik rij uit me auto!!!!! Hoe kunnen mensen hier elke dag zo gelovig zijn en vragen of ze gezegend kunnen worden als je dit doe met dieren en ik ga die 2 honden niet laten steriliseren want ze heeft zelf daar genoeg geld voor!!
- het feit dat is gewoon goor ben vorige verslag dat naar kinderpis poep kwijl stink maar niet meer uit het went
- als je de deur pak om open te doen en gewoon volop in een hagedis pak
-dat geld kraan ben negeer
- jojo de broer van eve die me elke dag weer probeert te versieren negeer gelukiig werkt hij elke dag van 10 uur sochtends tot 10 uur savonds maar hij noemt me altijd honey sweetheart ena lles echt ik walg van koosnaampjes maar als hij het zelgt is het nog 1000000 keer erger vandaag weer een uitbarsting tegen hem gehad dat hij me neit zo moet noemen dat ik iris heet en dat ie me niet hoeft te versieren om het feit dat ik blank blond en blauwe ogen ben / heb!! hij heeft een vriendin  ik sta rustig me te wassen me een teiltje water staat ie achter me sweetheart sorry dat ik het zeg fack schrik me ten eerste dood omdat die mensen hier zijn echt sluip moordennaars je hoor ze nooit aan komen gebeurt elke dag wel dat ik me rot schirk van iemand en dat koos naampje negeer en nu weet hij het weer want nu zegt hij weer iris maar morgen zal het wel weer een ieuuw koosnaampjes zijn negeer iris negeerr
- excuses negeer ze hebben hier overal wel een excuus voor al vraag ik waarom of hoe stop met excuusjes maken en doe er gewoon wat aan!!!!
- kleine mugjes onder me klamboe die door me net heen kunnen negeer e met me oordoppen in kan ik ze nu totaal negeren
-  feit dat er bijna nooit stroom is of water uit de kraan komt went ook
- dat insecten hier niet normaal groot zijn mieren zo groot als me duim nee dit went niet en kan ook niet negeren ben van me geloof afgestapt en vermoord ze nu (pap mama Yvonne rob en Jorg ik vermoord insecten waarbij is ze eerst altijd nog beschermden) maar deze insecten vragen erom

Het heerlijk feit van al die insecten is hier ook dat je kan geen grote boodschappen doen ofzo als je voedsel koop moet je het meteen op eten anders heb je geen 100 mieren in je huisje maar 100000 mieren en ander kriebel diertjes maar hoe dan met de kaas die zit in me koffer dik 3 dubbel in gepakt koffer dicht en opslot dat geen insect het kan ruiken of er bij in de buurt kan komen muhahah

Ja nog zo iets logische in nederland waar echt niet echt warm is hebben we een koelkast voor voedsel echt waar die hebben ze hier meer nodig maar ja heeft ook weer geen zin want zonder stroom is een koelkast niks waard dus laat maar…

de muggen hier zijn ook heerlijk irritant in nederland al is er een mug in huis moeten ze mij altijd hebben daar is hier geen verschil.. deet me reet want word even goed nog lek gestoken en de muggen zijn hier gespecialiseerd in prikken van rottige plekjes niet gewoon op je arm nee net op je elleboog botje op je pols botje me voeten(me hele voet) op het puntje van je grote of kleine teen op je vingers in je knieholte op je enkels je oor op je rug maar dan net op de plek waar randje van je bh zit.. totaal aantal keer gebeten staat nu op 42

Nog een leuk insecten verhaal een keer dacht ik aww wat kriebelt er nou zo in me bed iris negeer het ga slapen de volgende ochtend zag ik het allemaal rode mieren en ze hebben me genoeg gebeten deze vrolijke rode mieren kwamen uit een gat in me muur en zijn klein genoeg om door me klamboe net heen te gaan deze dag besloot een mega bus anti insecten spray te kopen die na 1 week al weer op was..

hier nog een paar gebeurtenissen waar van ik dacht kenia you are killing me

Me katten die ik heb gered uit een slope straat de dag dat me moeder jarig was 1 november dacht ik een kaart te gaan kopen met happy birthday wat onmogelijk bleek te zijn  want ze vieren hier geen verjaardagen, dus bestaan hier ook geen happy birthday kaarten.. Na 2 uur zoeken en verdwaalt te raken kwam ik weer langs de slope straat en zag ik de katjes elke dag liep ik er wel langs even kijken een moeder poes met 3 jonge kittens  de eerste keer wou ik ze al mee nemen maar eve zei nee niet doen blablablaaa… Volgende dag kwam ik was er al eentje dood de dag erna kwam ik weer een dood en op 1 november dacht ik eve was niet mee dus kon me niet tegen houden! Ik neem ze mee waarbij ik ongeveer 100 toeschouwers had en iedereen blij was dat die kat weg ging ze in me huisje gestopt eten gegeven, verder gezocht naar een kaart en ja hoor ik vond erom precies te zijn 2 een met god blablabal en een gewone na een zoektocht van 4 uur!!! na die op de bus te hebben gedaan. me katten aan eve laten zien ze schrok zich dood de mensen hier zijn katten haters!! Deze waren zwart en de duivel blablabla en toen kwam Regina om het nog even erger te maken met een verhaal dat ze klein was en er een zwarte kat was die de neus van haar buur jongen op at yeah right geloof er geen bal van echt waar heb dat verhaal gehoord tuurlijk…. Maar heb me katten op vrijdag laten inenten haha hilarische hier bestaat geen dieren arts dus me katten werden ingeënt door de slager.. toen ik naar de slager ging kwam  ik er ook meteen achter wat dat huis is waar ik elke dag langs loop en geiten gebler vandaan komt het slacht huis is…vandaar dat bloed spoor op de weg en de koeien die staan op gesteld in death row om vervolgens geslacht te worden (vreselijk geluid) dan worden ze vervoert in een houten kist op de fiets naar een kraampje(4 palen met golfplaat erop) om dan de hele dag heerlijk in de zon te hangen met muggen vliegen erop dan verkocht te worden.. en ze braden vlees hier niet nee ze koken het word gewassen en dan gekookt moest het proeven nou zo zout taai en vies ik eet hier geen vlees..
Maar om terug te komen op me katten vrijdag avond lag ik in bed en het begon te stinken een poepte niet gewoon ergens waar ik bij kon nee in een hoekje onder me bed…. Deze nacht werd een hel want werd ziek de ochtend er na heb ik ongeveer heel kenia onder gespuugd (kom door het eten moest ugali van eve eten en dood gekookte groente standje hoog culinaire kennen ze heir niet) en er was geen water heerlijk mijn niet heus wat een hell om het nog wat errger te maken toen ik in me bed lag te creperen dachten me katten laat ik een kameleon vangen en die onder iris bed te gaan villen ik aldoor denk wat is dat voor gekraak toen een kijkje onder me bed een kameleon zonder vel wooppp daar ging iris weer over haar nek ook wel alles was vies en me katten moesten van me huis baas nu toch echt weg wat ik niet leuk vond… wou ze niet weer op straat gooien maar heb een vrouwtje gevonden die ze wou als ik elke weet wat eten voor ze kwam brengen en dat doen ik nu elke zaterdag breng ik wat melk en visjes  naar me katten die in een hutje wonen van ongeveer 5 bij 5 meter met 3 personen moeder kind en vader dat allemaal in een bed slaap wat hebben wij het toch goed in nederland!!

Om nog even over het eten door te gaan ik moet alles proberen van ze terwijl elke dag eten ze hetzelfde ugali met zoute dood gekookte groene groenten(snot) en gekookt vlees of vis met ugali en groente of chapati en bonen of zoete aardappel met walnoten pap bahhhhh en dit alles met een kilo zout en oli en boter erdoor maar heb het allemaal geprobeerd daar in tegen willen ze niks nederland proberen iris koot rijst met boter een suiker nou hoef ik niet hoor iris kookt spagheti met tomaten saus zelf in elkaar geknustelde saus was nog lekker ook nou dat wouden ze dan wel proberen en vonden ze lekker iris toast brood met boter en zout nou hoef ik niet hoor en mij wel alles voeren!!! En niks proeven van wat ik maak maakt niet uit meer voor iris haha

Geen standje hoog culinair hebben ze hier dus en niet veel variatie… oja en elke dag drinken ze thee maar dat is thee met melk en wat vind ik dat viesssss.. Laatst was eve aan het koken en ik help altijd vind ik leuk en ze zei dit is( weet de naam niet meer )ze zei hoe noemen jullie dat in nederland nou heb het nog nooit gezien in nederland en ik vond het er uit zien als modder dus ik zei in nederland noemen we dat modder ze zei oke dus nu noem ze het ook modder maar goed dat ze niet weet wat modder betekend hihi en ze hebben hier ook niet zo veel groente ze hebben kool uien tomaten en klein heel fijn gesneden groenten meer niet.. standje hoog culinaire variété bestaan echt niet
nu schiet me van alles te binnen laatst had ik fruit salade gemaakt waarop ze op weeshuis zeggen aah pudding nee dit is geen pudding dit is fruit salade grappig land

ik heb nog veel meer gebeurtenissen maar die vertel ik een andere keer wel! Zou nog wel miljoen boeken kunnen schrijven

Alweer 7 weken voorbij!!

Bedankt voor alle donaties kinderen zijn er super blij mee heb het vertelt dat jullie het geven dus  jullie zijn gezegde mensen blablabla en het is goed dat me ouders me hebben gemaakt waarop ik zeg vonden ze denk ik niet zo erg en de manager van weeshuis die ik nog nooit heb zien lachen moest daar toch echt om lachen en nu weet ik waarom ze niet lacht ze heeft geen voor tanden..

1. Welmoed:
    2 december 2012
    Zoooo, dat is weer een heel verhaal over het wel en wee in Kenia. Dat pakket heeft er best lang over gedaan om jou te bereiken maar het was de moeite waard. Een broodje kaas....soms kan zoiets simpels (voor onze begrippen) je dag helemaal maken. Wij hadden laatst ook zingende mensen op straat maar dat was zo weer over (11 november) en het klonk best aardig. Nou, succes met het killen van insecten en het nuttigen van die "heerlijke" maaltijden.
    groeten van ons allemaal vanuit het bruisende Winkel
  2. Madelon:
    3 december 2012
    Heee iriee wat leuk om zo je verhaal te lezen!
    snap wel dat je je aan die dingen irriteer!
    zag lekkere kaas van de zelfkazer dus dat is natuurlijk helemaal goed
    Ook goed dat je die katten heb gered en snap ook wel dat dat in je eigen huisje niet gaat maar toch nu hebben ze wel een beter leven!!!
    Nou we gaan snel skypen hoor! toedeloee heel veel succes en zet m op je kan het dikke kus liefs
  3. Silvia:
    6 december 2012
    Hoi iris

Ik heb net al je verhalen even gelezen,ik neem me petje af voor je hoor.
    wat jij daar allemaal doet voor de kindertjes vind ik heel knap,dan mogen wij hier niet mopperen hoor.
    Ik wens jou daar nog heel veel succes en houd je taai.
    Groetjes silvia