It are the little things in life that make it so wonderful / beautiful

9 december 2012 - Busia, Kenia

De titel zeg het al het zijn de kleine dingen in het leven die het zo mooi maken en dat zijn ook de dingen die ik mis..
dingen die zo van zelf sprekend zijn dat we in Nederland ze vergeten te waarderen en vergeten er dankbaar of blij mee te zijn of het geen eens meer door hebben bijvoorbeeld dat er stroom is en dat er water uit de kraan komt en dat je een douche kan nemen waarneer je wilt en dat je dan nog kan kiezen of je warm of koud water wilt (over water gesproken ze hebben hier op mijn compound met instructies als ie het doet dan de eerste keren was echt hilarisch al draai je hem open moet je er goed op drukken anders creëer je een ware water fontein schiet dat ding er af en ben je zeik nat en echt overal de eerste dagen dat hier was heeft dat voor veel hilarische momentje gezorgt..) op vakantiegaan leuke uitstapjes maken, zondag even voetballen, zaterdag even uit gaan, naar alkmaar of wat dan ook om even te shoppen(kleren kopen die je leuk mooi vind!!) , s’ avond lekker met je familie op de bankhangen en lekker koekje eten en tv kijken vanonder je dekentje(in je veilig huisje met badkamer, wc, keuken ieder ze eigen slaap kamer dingen die ze hier niet hebben) , je huis schoon maken met stofzuiger en niet met een takkenbezem en dat het dan ook echt schooon is wat want wat ze hier schoon noemen is in nederland gewoon nog vies zelfde geld voor de kleding na het wassen zeggen ze schoon waarop ik denk het is gewassen maar niet schoon en fris,, met je nichtjes naar walibi en over een rit die 1 uur hoort te duren 3 uur doen.. en allemaal van deze dingen(deze dingen zijn zulke mooie herinderening nu ik hier zit en echt waar al kom ik terug ga ik er nog veel meer van genieten dan dat ik al deed!!) die dingen vergeten we in nederland wel eens maar nu ik hier zit en deze week weer eens bijna geen stroom of water had waardeer ik dat zo erg in Nederland en nog veel meer dingen en op deze dingen mogen we trots zijn!!! We werken er hard voor. Hier willen de mensen ook wel zo leven (mensen zijn wel wereld vreemd ze de meesten weten niet hoe wij het hebben maar ze willen wel meer ) maar ja de mensen willen er niets voor doen dat is het verschil ze zijn lui als je dit land wilt veranderen dat gaat ongeveer 10000 mensen levens duren want ze willen er niks voor doen ze vinden het wel goed om dan elke dag hun rieten matje uit te rollen en tomaten erop te leggen en dan met 10 mensen naast elkaar elk hun eigen matje met dezelfde tomaten en hopen dat er bij jou word gekocht. Het feit dat ze lui zijn geld niet voor alle mensen je heb er altijd een paar uitzonderingen tussen maar merendeels vind het wel goed om elke dag weer weer wat te verkopen om de hele dag niks te doen ja beetje lachen en praten en natuurlijk te slapen aan de kant van de weg over echt verbaas ik me nog over mensen hier slapen echt op elk tijdstip en overal deze week liep ik terug van weeshuis en dacht wat ligt daar nou ik die geul oo tuurlijk ligt een jongen te slapen heel normaal….. maar echt nederland wat kunnen wij trots zijn met wat we hebben en kunnen op elk gebied en een ding dat ik wil zeggen geniet er van wil niet altijd meer maar geniet van de dingen die je heb en kunt doen want echt waar we hebben het zo goed en geniet er van!!!!!
Ook mis ik het kerst gevoel je heb een liedje do they know it’s Christmas time nou denk niet want echt geen kerstmuziek,, word alleen maar warmer peofpoef en ik als echt kerst winter liefhebber mis dat echt. Woensdag via skype sinterklaas gevierd was heerlijk en nu creëer ik met me kaarsjes, kerst muziek aan, kerst boompje me eigen kerst gevoel elke avond het feit dat ik in een kort broekje zit met allen me bikini topje moet je negeren maar dan denk ik aah heerlijk beetje kerst gevoel.

Deze week ben ik de hele week op weeshuis geweest en mama was ziek dus de kinderen hadden geen eten belachelijk een persoon ziek en die kinderen verhongeren.. Nam ik elke dag wat kinderen naar de chapati tent voor wat te eten. Donderdag deed ik een nagellak dag met de kinderen allemaal nagellak gekocht binnen 1 uur zat alles onder hoofden, voeten alllllllleeeeesss wat een troep maar ze hadden lol en Lárissa kwam terug heerlijk even iemand die op dezelfde manier naar dit weeshuis kijkt als mij ze kwam uit kisumu waar ze wel echt supermarkten hebben en tada daar verkochten ze sla en komkommer dus heerlijk een salade gemaakt jamajamajamajm!! Toen zei ze dit vond ik volgens mij is het Nederlands ze zei was belachelijk duur maar moest het kopen en tada een zak munten dorp met kiesbewust logo en al!! Die heeft het 2 minuten overleefd toen hadden we het verslonden heerlijk!!! Toen zei Lárissa mama zei dat je heel leuk slipper koop voor die kinderen maar geen eten waar op ik dacht **** @@@@$!$!^@@&!*(!( zoiets maar ja negeer en relativeer gaat dat mens dat over mijn zeggen terwijl ik elke dag een bord spagethi en van alles haar huis binnen zag gaan de #$@%@^@^ en dan zo iets over mij zeggen nouja gewoon negeren.. larissa huisje dat op weeshuis is was ook helemaal leeg geplunderd door mama ze had sop en gas stelletje gekocht 10 liter water nou dat moesten we even allemaal uit mama huis tillen want die had het allemaal even mooi (mis)gebruikt met weer een heel mooi excuus natuurlijk want dat is hun specialisatie!! Maarja gewoon negeren.. oojaa maandag kwam ik op weeshuis en heb een meisje ze is denk ik 13 ofzo en ze staat altijd de hele dag te wassen met een kettinkje om haar buik en vind ik zo mooi dat zei tegen haar en maandag had ze er ook een voor mij gemaakt vond ik zo lief dan denk ik ja hier doe ik het voor! Het feit dat ze me vertrouwen in een land waar het eerste wat je leer vertrouw niemand doet me wel wat. Ook zaterdag bij hurinobuheri vertelde een meisje weer wat tegen me in vertrouwen en vind toch wel speciaal dat ze me vertrouwen helaas kan ik hier niemand vertrouwen maarja..

Zaterdag hadden we ook nagellak dag op hurinobuheri same als op het weeshuis alles zat onder!!!! Vorige week zag ik kippen klaar voor de slacht ik dacht mmm dat doe ik deze week wel als grote dieren vriend maarja deze kippen gaan zowiezo de pan in of in de keel nou door snij of dat een van de koks doen maakt niet uit toen deed ze het even bij een kip voor uuuuuuuuuuuuuuuuuuu sorry maar vond het zo zielig nek kaal geplukt en mes in de keel en dan bij elke hart slag zie je het bloed er uit klokken en die kip maakt toch rare geluiden en ergste nog de andere kippen kijken toe hou de ene ze laatste tokkie doet vervolgens in heeft in gekookt water worden ze kaal geplukt en ontleed!!... kippen zijn eigen ras haters want de restjes eten de anderen kippen op bahbahbah terwijl ze worden geroosterd zeg ik moeten ze niet van hun hoofd ontdaan worden dom iris nee tuurlijk niet dat is een delicatesse zijn ze nou ik bedank ze lachen helemaal vlak om mij ja sorry ik ben dit niet gewent vond het al heel wat dat ik heb gekeken (nouja afentoe want moest soms even weg lopen om dat ik het te zielig goor en van alles vond) vond het wel dapper dat ik als echt dieren vriend gekeken heb en me in heb gehouden wou ze echt bevrijden en zeggen ren ren weg !! toen hurinubuheri af was met eve naar het hotel voetbal kijken heerlijk net wat nodig had even mensen die niet zo wereld reemd zijn en iedereen kent me nu daar ook echt hilarisch heb nu hele groep jongen waar ik altijd bij zit en het is echt op ze Nederlands gezegt bar gezellig deze mensen dragen gewone kleren (spijkerbroek sneakers t shirt of voetbal shirt) inplaats van rubberen schoen en versleten vodden hebben de nieuwste mobiels met internet drinken biertje dit is gewoon heerlijk even niet het gevoel hebben van in de middle of know where het is gewoon echt gezellig ken iedereen nu zijn altijd dezelfde mensen en iedereen kent mij ik ben als een van de weinige voor arsenal samen met nog 2 andere jongens maar deze week was de finale soort van Ek maar dan in afrika en de finale stonden Kenia(Nederland) – Uganda(Duitsland) nou dan weten jullie het al maar wat een hilarische voetbal spelen ze hier echt waar niet georganiseer of wat iedereen rent achter de bal aan met ze alle echt ziet er niet uit en tuurlijk maakt Kenia een eigen doelpunt… en word er door speler van uganda gewoon met ze hand tegen de bal aan geslagen doelpunt(later toch af gekeurd ) en toen bedacht de scheidsrechter nog even midden in de wedstrijd dan een handsbal een gele kaart nodig heeft uit het niets (hilarische land) echt ze zeggen dat mensen hier kunnen voetbalen nou sorry ik trek mijn twijfels… want volgens mij kan Heracles of Volendam deze teams met gemak verslaan!!maar Kenia stond achter door eigen doelpunt in de 86 minuut scoren ze de gelijk maker toen had echt gevoel van Nederland tegen Duitsland mensen gingen gek ze schreeuwden sprongen helemaal blij en tuurlijk in de 90 minuut scoor Uganda(Duitsland) fieeeeep wedstrijd af Uganda wint toen heersde er de stemming van WK nederland- Spanje de mensen waren echt verdrietig we gingen weg en zoals altijd willen de jongens mij drinken betalen hoe vaak ik ook zeg neee ik betaal nee hun willen betalen oke kwam thuis zat de vader van eve helemaal verdrietig we hebben verloren aahhhh…

maar zit hier nu alweer een heel tijdje heb heel veel dingen al geleerd en dit wil ik jullie meegeven geniet van het leven en waardeer wat je heb geniet ervan en wil niet altijd meer want af ent oe heb je niet door dat je alles wat je leven mooi maakt binnen hand bereik is. Zijn zoveel dingen die ik geen eens door had terwijl ik in Nederland was maar die ik nu mis dingen die we hebben en dingen die we kunnen doen. Had jullie het liefst allemaal mee genomen om dit in te zien en gewoon te laten ervaren want je kan het je niet voorstellen gewoon het leven hier..!! aah kan maar niet stoppen met typen maar het in onmogelijk om dit gevoeel te kunnen typen je moet het beleven dus stop nu maar echt en laat de miljoenen gebeurtenissen voor wat zijn want zou niet weten hoe ik het moet typen en vertellen.. dit moet je real life mee maken

1. Samantha:
    9 december 2012
    Hee Iris!
    Wat vond ik het leuk onze quick chat van de week! Vrijdag gehaktballen gemaakt en moest gelijk aan jou denken met je broodje bal, ha ha.
    Dus je boompje staat nu, leuk hoor. Kerst in Kenia, wie heeft het... jij! Wat een geweldig avontuur met de nagellak, ben heel benieuwd naar de foto's. Heb er wel een beeld bij :-)
    Ben je van de week ook weer te inenten geweest?
    En hoe is het met het jongetje met het Downsyndroom?
    Toi, toi, topper! XXX
  2. Brenda en Andy:
    10 december 2012
    Hi Iris,

Wat een mooi stukje! Ben inderdaad bang dat wij hier in het Westen niet altijd meer waarderen wat we allemaal hebben. Goed om door jou daar aan herinnerd te worden. Hou vol, ondanks de kerst in bikini! Veel groetjes en x.
  3. Remko/Petra:
    16 december 2012
    Iris,
    We hebben weer een mooi stukje kunnen lezen van wat je daar mee maakt en hoe het je bezig houdt. Inderdaad mogen we hier blij zijn met alles wat we hebben, hou die gedachte maar vast voor de rest van je leven! Bijna kerst, het zou best wel vreemd zijn want sinterklaas en kerst zijn momenten die je toch graag door brengt met de mensen van wie je houdt. Gelukkig is er Skype wat er voor zorgt dat je er toch bij kunt zijn, nu alleen nog een App die de geur en smaak kan overbrengen van speculaas en kerstbrood met boter en poedersuiker, ha ha. Vanuit Nieuwe Niedorp een warme kerstgroet van ons, blijf schrijven dan blijven wij lezen! Groeten,Remko,Petra,Charlotte en Thijs.