sam

6 januari 2013 - Busia, Kenia

Na een paar techische struggles te hebben opgelost, is het wel weer eens tijd om te laten weten hoe het gaat.

Sam dat me nieuwe vriendinnetje een van de puppies bij mama oprhan vandaan!! Helaas kan je ze niet allemaal redde, maar nu in ieder geval eentje gered.(nouja 1.. Ik breng er deze maand 2 naar kisumu naar boederij en nu iedereen helemaal verlieft is op mijn hondje wil de zuster van de kliniek er ook een eerst wou ze sam maar die is heerlijk van mij) dus van de 11 nu 4 gered. Elke dag keek even bij de puppies en ze rende altijd naar me toe behalve sam die zat altijd allen in een hoekje is naar mijn mening de lelijkste van allemaal.. maar daar heb ik een zwak voor dus heb sam meegenomen.  In overleg met me huisbaas en die vond ook goed fieuwww.. !! Wel kwam ik er achter dat er verschil van omgang is ik knuffel geef honden voer en voed het op, me huisbaas schopt ksssttt en voorderest geen aandacht... maar nu naar 4 daagjes begint ze te spellen op alles te kauwen naar me toe te rennen.. (hond opvoeden vinden ze her belachelijk net zoals dat ik het was met honden shampo en de 37 teken heb verwijderd.)

27-12-12
De dag na kerst.  kerst was anders heel anders maarja hier vieren ze alleen eerste kerstdag(iedereen heeft nieuwe kleren en dan word lelijke kerstboom te voorschijn getovert en heel veel eten) en de kerst muziek word pas gedraait als kerst voorbij is heel apart al vraag je mij...
De dag na kerst nadat Larissa niet een al te leuke kerst hadden gehad (om lang verhaal kort te maken we hadden cake gekocht voor weeshuis en mama had gezegt tegen de kinderen dat we slecht waren en dat ze de cake niet mochten eten maar is opgelost en meer van dit soort dingen..) Larissa wou even weg ik dacht we gaan lekker naar farmview hotel 500 meter bij me compound eerst naar jakomarkt pizza eten toen de markt op waar ons haar gratis werd ingevlochten!! Door naar het hotel lekker in gras geleggen. Nu kent iedereen me wel in hotel  James de manager kwam en vroeg wat we wilde ik maakte een grapje nou een mat en 2 kussen, 2 minuten later kussen en deken alles dus lekker daar geleggen muziek geluisterd en gebabbelt rond 5 uur wouden we gaan toen klein meisje met ons begon te spelen wij even met haar spelen en we wouden gaan maar nee we werden uitgenodigt door haar familie om met hun te drinken.. okee de eerste keer dat iemand ons iets geeft.. Na heerlijk gepraat te hebben en gegeten en gelachen (we zaten op een verhoging soort veranda schuift de oom van het meisje ze stoel naar achter kukelt zo met stoel en al achter over van de veranda moet je net mij hebben ik probeerde niet te lachen maar dat onmogelijk als je iris heet,, dus mij kon je de volgende 2 uur op vegen nu ik er over schrijf leg ik helemaal dubbel van lachen) Deze mensen kwamen van Nairobi naar Oeganda om familie te bezoeken, nu waren ze bij hotel voor wat te eten en hotel was van de broer van een van die mensen(snappen jullie het nog..??) Larissa en ik keken elkaar al paar keer aan van woow bodyguards, limosine ,ipad alles maar tada deze man is dus minister van kenia allemaal heel ingewikkelt maar deze mensen hadden geld veeeeeelll geld hij had ook iets met klm te maken en liet alles met volle trots zien hij is in nederland geweest naar hilversum amsterdam enzovoort..  Nog meer van dit soort dingen. Na ongeveer 3 uurtjes bij ze gezetten te hebben  en overgoten werden met smirnhoff de eerste was nog niet voor ons geopent en de twee de werd al klaar gezet(geloof me dat voel je als een hamer na 2 maanden een nonnen bestaan te hebben geleeft) de blik die larissa en ik af en toe aan elkaar lieten zien zat echt zo iets in van nee niet nog een.... ookwel we waren overgoten toen we naar wc gat in de grond gingen werd er tegen ons gezet nee ga maar naar onze kamer daar een gewone wc okeJ ookwel deze mensen hadden de duurste kamer afgehuurt niet om te slapen maar nee alleen voor de wc!!  Wij kregen deze hotel kamer door hun aangeboden om een nachtje te overnachten gewone wc goed bed en een douche!!!!! Ik even naar me huisje voor shapmo en alles te halen(toen opstond ontdekte ik gelijk dat de alchol ook enig werk in mijn benen had vericht..) Kom ik terug is de baas van het hotel er die mij blijkbaar al kende hij zei iris weetje dat allemannen van hotel met je willen trouwen jep oke( waarop ik zei ben vandaag niet te koop)... Toen wist ik wie het was met kerst avond waren Larissa en ik uiteten in farmview we probeerde de manager james in de kerstboom te hangen waarop een man zei je kan ook aan een kruis slaan wij bar gelachen en ons misdragen die avond. Die man bleek dus de baas van hotel te zijn.
Maar die avond pakte ik me kans en vroeg waarom er geen zwembad was tadaaaaaa alle spullen zijn gearriveerd er komt een zwembad yeahea! Maar na een paar smirnhof verder konden ik en larissa echt niet meer we polfte neer op het bed.. waar larissa in slaap viel als een zee ster en ik te blij was en dus niet kon slapen. familie ging terug naar weet ik waar in de limosine!! We werden de volgende ochtend niet helemaal fris en fruitig wakker heerlijk ontbijt waar we een kever in onze roer ei vonden jamajam... (we sliepen in de duurste kamer maar echt in nederland nog geen 1 ster waard maar dat maakt niet uit voor nu was heerlijk even niet gevoel van dat je in kenia zit) na ontbijt lekker gedoucht waarbij ik me zelf electrocuteerde je zet met knopje stroom op de kop dat je warm water krijg raak dan vooral niet met je hand die kop aan!!
Het regende die heledag super hard op moment dat we willen gaan komt james ons ijsje brengen vroeg hem die dag daarvoor james(overegens james moet echt de deur in ze kast gaan vind 100% zeker ben ik er van maarja dat hier nog een taboe als je er voor uit kom word je gesteenigt weet ik hoe je het schrijf dus zal ie ze leven in de kast moeten voort zetten..) zou wel en ijsje lusten als grap bedoelt maar hij had het echt voor ons gekocht (ijsje heb aan kindje gegeven was zo vies maarja lief gebaar) en de 500 meter die moet lopen naar me compound werd nog met de motor na toe gebracht ook gratis dus heerlijke dag en nacht en alles was gratis. En mensen waardeerde wat we allemaal deden!!

30-12-12
Na op weeshuis  weer aan werk geweest en dagelijkse ritme te hebben op gepakt wouden we iets leuks doen met oud en nieuw. We gingen naar kisumu 2 nachtjes in hotel van nederlandse mensen duke of brise heerlijk. Lekker kamer ,ontbijt, bed douche, wc (klamboe was totaal slecht dus ben vele muggen bulten rijker Larissa geen een..)alles savonds lekker op dak terras  lekker de stad in shoppen en van alles heerlijk niet zo primitief. Heen reis was ook hillarische in een dode mans busje te veel gebeurt. Te veel om te typen.

31-12-12

Deze dag lekker naar zwembad geweest ijsalon (koffie ijs hadden ze iris idee koffi ijs in blender beetje melk mix it en tadaaaa iris had een heerlijke ijskoffie!!!!!) en van alles was een of andere profeet dag  10000000 mensen op straat usher roepen naive ik dacht die zanger nee een of andere proffeet die mensen van 90 jaar laat rennen over straat... We moesten de straat over steken om bij het hotel te komen bijna ging ik tenonder aan de vuvuzela en fluitje en mensen maar heb het gered waarop iedereen op dakterras naar me stond te kijken toen ik door de menigste heen was en schreeuw het liedje i will survive!! stomme usher... we hebben ook heerlijk een masage gehad over de masage gesproken ik lag daar heerlijk relaxed rug masage die vrouw liep naar eind pakt ze me voeten vast oke als je iets niet moet doen bij mij is het me voeten aanraken / vast pakken van totaal relaxed naar totaal overspannen!! Heerlijk gedouched (eerst 30 minuten geflikt vlooit met die knop want had geen warm water en vertikte het op de kop aan teraken..)  getut  en alles toen naar dak terras voor oud en nieuw vieren beste oud en nieuw ooit super!! Druk, heerlijke muziek, oliebollen, champang,e mensen uit Nederland, Amerika, Australie(iedereen vond het heel knap dat Larissa en ik al bijna 3 maanden in Busia leven om dat er niks is nou vond het ookwel knap) maar was gewoon heerlijk om 2 uur was afgelopen toen gingen we met paar australische mensen naar een club.. smile en wave iris kwam gratis binnen hihi en was binnen 5 minuten weer weg... verschikkelijk zweet stank een zwarte gaos en geen lekkere muziek toen terug kwamen we victor tegen(barman) die ons uitnodigde bij dakteras voor after party voor personeel super gezellig ( heerlijk cocktails gemaakt en gelachen) en om 6 uur viel ik dood neer op het bed om dezelfde ochtend om 8 uur de wekker te horen zonder stem plaats genomen aan ontbijt en toen nog even met larris de stad in V

1-1-2013

De stad in waar we een jongen op straat zagen slapen straat kinderen heb ik in kisumu genoeg gezien allemaal met een glasen fles met lijm onder de neus... In moto nieuw jaar dachten zullen we hem meenemen voor wat eten te gelijke tijd dachten we wat nou als hij rond springt als een ninja als we wakker maken dus wij voorzichtig hallo(ondertussen al hele groep mensen verzameld die naar ons keken) hij werd wakker en ging met ons mee om wat te eten hij heten Samuel en was 17 jaar en leefd al 7 jaar op straat... ( als me ogen dicht doe en er aan denk zie alles zo weer voor me was zo bijzonder) Wij eten voor hem besteld en drinken terwijl hij zat te eten stonden de tranen in me ogen echt die jongen at zo voorzichtig  en zat te shake en trille, snuiffen in ze vieze verslonden kleren te hoesten zo hoest heeft iemand met een long ziekte geen eens was zo aandoen lijk om te zien... Echt tranen in me ogen naar paar happen zat hij vol. Brain heeft ons veel vertelt over straat leven en alles dus wisten we wel een beetje ze leven altijd in een groep want in je eentje overleef je het niet op straat. Wij vroegen hoeveel straat vrienden hij had voor hun eten meegenomen en zijn eten ook in gepakt  en toen op de pikipiki motertaxi( terwijl we op de piki piki zaten samual gebaarde naar paar kinderen om te komen) naar het matatu station gereden zijn distric waar hij slaapt in een goot.
Straat kinderen hebben een distric kom je daar buiten word je vermoord... matatu station was zijn district eten aan ze vrienden gegeven. Waar ik echt van stond te kijken was dat al die 7 kinderen lagen te slapen met lijm fles onder hun neus en ze maakte iedereen wakker ik dacht word echt surival of the fittest nee ze deelde alles en iedereen kreeg. Toen we weg gingen was  ik nog meer verbaast want samuel liep naar ons toe en zei dankje huh dankje de eerste keer dat ik een dankje hier hoor!!! Vond zo bijzondere gaf hem een knuffel en toen gingen we weg met de belofte dat ik zekker terug kom voor hem.
er liep een man naar ons toen blablabal ja straat kinderen zijn slim te slim... JAAA dat weet ik wel anders kunnen ze nooit overleven op straat en brain was straat kind heeft de hoogste scores op zijn school en is de beste van ze klas dus I know..
Hierna gingen we terug naar busia ..... jeuj busia.... niet dus het verzorgen begon gelijk weer met kindje naar ziekhuis huis en eerst dag van jaar is er een groot feest in busia ik en larissa met paar jongen daar heen. Smile en wave iris kwam weer gratis binnen hihi na 2 minuten dansen,, tuurlijk zag ik een kind huilen en schreeuwen om ze moeder ik til hem op opzoek naar ze moeder deze zoektocht duurde ongeveer 2 en half uur.. Niet zoals in nederland dat alle alarmbellen af gaan kleine iris is haar moeder kwijt kan de moeder van iris haar halen!! nee bij de bewaking vertelde me oow moeder wou hem vast niet meer en heeft hem hier gedumpt neem hem maar mee naar weeshuis.. of ander verhaal kan je hem niet mee nemen geef je hem morgen aan de politie mee oke me mond stond wagen wijd open... Andere mensen kreeg ik het zelfde verhaal.. Ik dacht hierbij als moeder ben je toch super bezorgt ... een klein jongentje sam(puur toeval dat ie sam heet) 9 jaar kon onwijs goed engels hielp ons met zoeken en terwijl ik  het jongetje een cola gaf kwam er een meisje aan oow dat me broertje inde hem lliep weg oke ..... graag gedaan doei?! Toen vond ik de jnogens van weeshuis terug 15 , 14 ,18 jaar totaal dronken.. neeeee ik dacht mama gaat heel boos worden heb wel onwijs om ze gelachen maar mama lag al te slapen dus jongens in bed die volgende dag meer dood dan levend waren .
volgende dag basketbal wedstrijd gedaan slecht idee iris zomer is nu echt begonnen zooooooo warm die kinderen te rennen springen alles iris ging bijna van haar stokie ..te warm voor basketbal wedstrijd mijn team verloor met 20-1 ofzoiets 2de ronde iris werd als eerst gekozen.... toen zei ik ik dien wel als toeschouwer aaaaaahhh wat had ik het warm..ppfff

Deze week met brain gepraat over straat leven wat ik voor samuel kan doen waarop het einde van het gesprek brain zei iris haalt hem van straat af echtdat beste wat je kan doen!! Was ik al van plan maar nu helemaal moet toch rond de 20ste terug voor de honden te brengen en me visum te verlengen en ga hem zeker dan weer opzoeken en hem vragen of hij de straat af wil. Zo ja alles maar dan ook alles om hem van de straat af te krijgen want deze jongen vergeet ik noooooooiiit meer echt waar zit de hele week al in me hoofd. Jaa er zijn 1000 straat kinderen maar je kan HELAAS niet iedereen helpen dat moet je aldoor weer tegen je zelf zeggen iris je kan niet alles en iedereen helpen.. dit me eerste goede voornemen voor 2013 samuel van straat!!
Voor wie ze afvraagt waarom kan hij niet naar een weeshuis of zoiets er zijn weeshuizen maar daar kan je alleen naar toe al ben je gestopt met lijm snuifen.. Het leuke.. feit hier is niemand die je helpt met die te stoppen met lijm snuifen.... dat was ook iets wat ik dacht toen op school zag maakte we er altijd grapjes over met lijm potjes maar is eigenlijk zoiets ergs dat beseft niemand zich..

Me lieve hondje sam is ook vernoemt naar samuel! Hier vinden ze het stom een meisje die sam heet ik vind het wel leuk en heeft een betekenis voor mij want ga die jongen nooit meer vergeten.

Deze week begon zaterdag project weer. Waar we me verjaardag hebben geviert chip, snoep, koek, spijkerpoepen, zakkenlopen ballonen alles was super leuk!!

Nu dit terug lees mis ik 100 andere gebeurtenissen maar dat gewoon te veel wat ik mee maak.!!

Ow vandaag had ook nog een leuk nouja leuk gebeurtenis was even op weeshuis,Larissa was er niet en zag eunice met larissa’s peperspray okay toen zag ik evans janken tadaaaaaa eunice wist niet wat was en heeft het in evans ogen gespoten arme jongen heel veel water er in gegooit maar dat gaat ie nog wel even voelen.... oja en zijn 2 meiden weg gelopen uit weeshuis hun paar spullen gepakt 6 euro gestolen van mama en zijn vertrokken...1 van deze meiden had nog een armbandje aan me gegeven en ik had haar een brief gegeven met nagelak met iets er in blablabl je bent zo slim ga voor je doel ze wou arst worden oepss...  nouja ben blijkbaar niet de enigste die mama niet zo leuk vind!!??

Nu laat ik  100 gebeurtenissen maar voor wat ze zijn. Nog een gelukkig nieuw jaar namens sam en mij en al ben je op de nieuw jaars receptie van vv winkel doe een dansje voor me en drinkje een drankje.
byebye vanuit het veelste hete kenia waar de zomer niet te verdragen is  en de tijd vlieg al bijna op de helft..

1. Piet en iris kooij:
    6 januari 2013
    wat een verhaal goed hoor ,en gefeliciteerd en een goed en gezond 2013
  2. Marion:
    Hoi Iris.
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Het is leuk om al je verhalen te lezen en je maakt genoeg mee,hé.
    Nou maak er maar een leuke dag van.
    Groetjes Marion Burger
  3. Jac:
    Hallo Iris,
    Allereerst gefeliciteerd met je 18de verjaardag en uiteraard een dikke X.
    Wauw meissie, wanneer ik jou verhalen lees...dan is het of ik je hoor praten.

Liefs Jac
  4. Remko/Petra:
    Iris,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag, maak er een leuke dag van met elkaar! Vanavond gaan we weer lezen wat je de afgelopen tijd hebt meegemaakt. Dikke kus van ons, en nogmaals van harte meid!!!!!
  5. Esther:
    Lieve Iris,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Een eigen hondje, wat geweldig voor dat beestje!! En de avonturen die je beleefd, heerlijk om te lezen. Heel veel plezier vandaag!

Groetjes,

Esther
  6. Ina opa rob:
    7 januari 2013
    Hallo Iris Een heel gelukkig 2013 ennu gefeliciterd met je 18'verjaardag we drinken alvast een glaasje en dan doen we het over als je er bij bent we kijken uit naar je nieuwe brieven wensen je veel liefs groeten opa rob en ina.
  7. Mirjam:
    Hoi Iris,
    Een Verjaardags Groet uit Winkel, voor je 18e Verjaardag!!

Groetjes van de Oudjes , John Mirjam Kirsten
  8. Gea breebaart:
    7 januari 2013
    hee die Iris, ik heb begrepen van Dirk en Yvonne dat je vandaag 18 jaar wordt... . Ik wil je dan ook van harte feliciteren en ondanks het gemis van je familie en vrienden hoop ik dat je een hele leuke dag hebt vandaag..... met heel veel felicitaties uit Nederland. Succes met je avontuur!!!! Gea
  9. Jelleke:
    Hoi Iris,
    Gefeliciteerd met je verjaardag!!
    Lieve groeten van ons allemaal.
  10. Urseline:
    7 januari 2013
    Hoi Iris van harte gefeliciteerd met je 18e verjaardag. We hopen dat je vele jaren zult genieten in goede gezondheid. Veel succes nog en een gezellige dag daar. Veel liefs van Mark, Urseline, Sanne en Fenna
  11. Brenda en Andy:
    8 januari 2013
    Wat een verhaal weer zeg... bij jouw verhaal krijg ik al kippenvel, laat staan als je het allemaal in het echt beleefd. Respect! Meis, ook van ons nog gefeliciteerd met een dikke knuffel. Hou vol en hou ons op de hoogte!
    Liefs Andy en Brenda
  12. Jolanda:
    8 januari 2013
    hoi Iris, van harte gefeliciteerd met je 18e verjaardag! veel succes en gezelligheid daar. Groetjes,
  13. Samantha:
    10 januari 2013
    Ha die Iris!
    Meid, wat een avonturen weer!
    En je schrijft zo lekker levendig, heb er echt een beeld bij al is dat beeld niet altijd even leuk.
    Fijn dat je gezelschap hebt van Sam. Ga je het beestje meenemen naar Nederland? Kan dat? Lijkt mij best moeilijk als je Sam moet achter laten uiteindelijk.
    Wel bijzonder hoor dat 500 meter van jouw stekkie vandaan, je je even in luxe hebt kunnen waden. Wat een verschil in contrasten heb je daar toch.
    Hoe is het met Samuel? Heb je hem al weer gesproken en weet je of hij van de straat af wilt? Super aktie weer van je!
    Hier in Holland alles prima. Geen witte Kerst helaas, klets nat en harde wind. De nieuwjaarsreceptie bij Winkel al weer achter de rug. En als vanouds, super geregeld allemaal en een bar feestje weer. Wij hebben met dames 2 gebald tegen een combi van dames 1 en oud speelsters. Leuke wedstrijd, helaas verloren.... Daarna de kantine in, waar we op jou geproost hebben hoor en een klein dansje gewaagd. Die DJ draaide een beetje apart vond ik, ik kon de hup niet helemaal vinden zeg maar.
    Lieverd, blijf schrijven!
    Ik lees het met zoveel plezier!
    Dikke kus Samantha
  14. Miranda:
    15 januari 2013
    Hoi Iris, nog van harte met je 18e. Wat schrijf je een leuke verhalen!! Dit vergeet je je hele leven niet meer! Groetjes Dirk en Miranda