NO GLUE

16 december 2012 - Busia, Kenia

Geen lijm.. op mama Orphan is er een jongen met een blauw armband. ‘no glue’ ik vroeg me altijd al af waarom ie dat altijd droeg en nu ik hier zo 8 weken zit en de kinderen me echt vertrouwen vertellen sommige ook hun verhaal aan me… (echt waar ze hebben hier echt psycholoog nodig of zo denk ik want wat sommige kinderen hebben meegemaakt ..) Maar de jongen met blauwe armbandje Brian heet hij, is nu 15 hij vertelde ze verhaal aan ons..(larrisa en mij) nou Larissa zat te huilen en mijn mond stond echt open en bijzondere was we zeiden het tegen mama ze zei echt?! Hij heeft ze verhaal nog nooit aan iemand vertelt alleen aan mij. Maar nu ze verhaal toen hij negen was is ze moeder vermoord waar hij bij was vader was al dood.. Ze moeder werd vermoord thuis nadat je moordenaar weg  was en hij heeft alles gezien is hij bij ze moeder in haar armen gaan liggen.. 2 dagen later werd hij wakker gemaakt door de politie onder het bloed van ze moeder in haar armen moeder werd afgevoerd.. Brian toen 9 werd aan ze lot over gelaten.. Is op straat gaan leven en hij zei dat dat het ergste was omdat hij zo honger had moest hij lijm snuiven tegen het honger gevoel. Het maakte me zo ziek zei hij maar hielt het honger gevoel weg. We sliepen op straat en s nachts ging je slapen en s ochtends werd je naakt wakker getrapt omdat er gewoon mensen over je heen lopen al ben je een straat kind.. S nacht werden je kleren van lijf gejat daarom dat ie naakt wakker werd dan moest je weer gaan stelen.. zo heeft hij 5 jaar geleefd tot ze 14 de toen kwam hij bij mama oprhan. Dus vandaar het armbandje no glue..

Nog een verhaal van een jongentje Dennis (5 of 6 jaar) ik hou van hem is zo schatje  Dennis was negen maanden toen ze moeder door zijn vader vermoord.. heeft alles gezien  dag later kwam de familie van de moeder en heeft de vader in vermoord en in stukken gesneden …… Dit alles onder het oog van 9 maanden oude Dennis. Hij was misschien wel een baby maar ik denk toch echt dat je het wel door heb wat er gaan de is..

Die kinderen hebben dus niemand die ze kunnen vertrouwen en waar ze dit kwijt kunnen daarom denk ik aah ze hebben hier iemand nodig waar ze mee kunnen praten hun gevoel kwijt kunnen logische dat de mensen hier zo gevoel loos, respectloos, geen normen en waarden kennen/ zijn als je dit mee maak en niemand om je geeft, je helpt. Je moet  het in een hoekje van je ziel stoppen waar je het nooit kwijt kan. Vond zo bijzonder dat hij dit vertelde. Hier bij denk ik ook zwervers in Nederland hebben het zelf nog beter dan kinderen hier….

Maar het fijn dat de kinderen me vertrouwen een vrolijk meisje altijd vrolijk. Was deze week heel af standig en op zich zelf ik aldoor wat is er nou.. dus ik beetje gokken ze is 12 en was voor eerste keer ongesteld.. dus ik onderbroek gekocht Always en  alles. Gaat al beter maar is zo erg eigenlijk dat ze niemand hebben waar ze dit aan kunnen vertellen en iemand die dan ook echt om ze geeft en waarde hecht aan wat ze vertellen. Over ongesteld gesproken liet een tampon zien hilarische momentje eerst vraag die ik kreeg ben je dan nog wel maagd als je die gebruik …uuhhhh laat maar heb ze opgeborgen hier always..

De rest van de week deze week bij mama orphan hebben Larissa en ik antibiotica voor iedereen gekocht en anti schurft middel. Ja eindelijk iedereen ze huid word beter!! alles is gewassen de bedden iedereen!!  antibiotica dit gingen we halen bij ziekenhuis daar kennen ze ons nu onder hand wel en we hadden een jongetje mee Evans want die was 2 weken geleden gevallen wond op ze knie maar geneest niet.. Ze knie is 3 keer zo dik als het hoort te zijn, dus Evans mee. Bij ziekenhuis wij het laten zien hun ja weet niet wat je er aan kan doen... wij echt van huh (in Nederland zouden de dokters echt kijken van OMG en niet allen naar ze knie die zouden zeggen wat dit op ze hoofd en dit op ze arm maarja dit is Kenia..) uiteindelijk heeft Evans tetanus prik gekregen(natuurlijk niet in ziekhuis want die hebben geen naalden en medicijnen…) Nu maken we het iedere dag schoon en ik had ongeveer EHBO doos mee voor heel Kenia dus elke dag nieuw verband er om en word beter (hij kan in ieder geval weer lopen. Terwijl we in het ziekenhuis zaten te wachten ging Larissa even aan ze knie voelen als het pijn deed moest hij mij knijpen dus ze drukt op die knie…. Spuit er dus pus uit die wond vol op in haar gezicht uuuulllll dit was te goor we keken elkaar echt aan ieuwwww dus ik hebben jullie doekje uuuh nee (tuurlijk je ben in een zieken huis en heb geen doekje medicijnen of wat dan ook) dus ik ren een kamer in trek alle laadjes open en ja hoor antibacteriële doekjes!! Hilarische (iedereen keek naar me wat is ze aan het doen.. maarja heb schijt aan alles zo als ik eerder al zei) daarna bij Scorpions de apotheek de medicijnen en alles gehaald en de tetanus prik want ziekehuis heeft dat tuurlijk niet…… maar iedereen word nu beter.

Donderdag was Larissas verjaardag en er is dicht bij mama Orhan nieuwe supermarkt geopend!!! Oke dit een stukje NIET Kenia echt we kwamen binnen zo super markt als in Frankrijk ze verkopen alles dit was echt heerlijk ze hebben komkommer, fruit, salade, Pringels, bounty, mars, tictac, mentos en ja zelf Remia mayonaise en salade dressing en ze verkopen wasmachines en koelkasten.. apart denk niet dat het hier werkt maarja het is heerlijk om daar te zijn even gevoel van niet in the middle of known where en weet niet waar ze vandaan komen maar ben niet de enigste blanke hier heb al 5 andere blanke mensen gezien in de supermarkt!!!  Maar de winkel werd deze week dus open en dat werd gevierd voor de super markt stond een man die verse koffie zette jamjamajamajamajma heerlijk dinsdag kwamen we terug en namen we onze eigen mok mee kerel kwam niet meer bij van lachen!! Op de parkeer plaats ja stenen verharde parkeer plaats geen modder prut stoffige pad werd dus ook gezongen en gedanst door mensen en tuurlijk 2 blanke meiden moet je even introduceren dus hij kwam naar ons toe en met ons praten. Hij dingen vragen ik zei ik zo we gaan wel mee dansen hoor nou 1000 ogen op ons gericht wij met de microfoons in onze hand meezingen en dansen hilarische!! woensdag kwamen we weer even van de verte zag hij ons aaaaa daar hebben we onze Europese meiden Larissa en Iris weer ookwel we zijn bekent in de supermarkt echt te grappig gewoon en nog honderd van dit soort dingen.

Maar voorderest bij mama Orhan hebben ik een larissa een dans bedacht op liedje van de film honey i believe i can echt super leuk nog veel oefenen met de kinderen maar ze vinden het super. Terwijl we aan dansen waren zat iemand aan me mobiel en zetten het liedje takanta africa op ook wel hardcore en hardstyle echt die gezichten onbetaalbaar te grappig dus gingen we even rampen stampen hakken op brennan heart o.a.

S middags geven we de kleine kinderen Nutricia baby voeding want sommige kinderen hier zijn 5 jaar maar zien er uit alsof ze 3 zijn.  George me baby die is al 2 jaar hij kan nog niet praten lopen niks dus we hopen dat met deze voeding ze groeien en ontwikkelen

Woensdag was mama boos op ons want Larissa en ik hadden gepraat dat we graag paar jongens mee wouden nemen naar Kisumu iemand had ons af geluisterden vertelt aan mama… dus nu praten we Duits tegen elkaar zodat ze ons niet kunnen afluisteren maar we wouden jongen zoals Brian meenemen naar kisumu voor paar dagen gewoon voor een weekje pret maar dat mag Absolut niet!!! Dan is ze haar slaven kwijt sorry??!! WAT zeg je ja ze zei dat ze dan haar slaven kwijt was ik stond op springen!! Je noem die kinderen niet je slaven!!!! De rede waarom we de kinderen niet mee mochten nemen was omdat die jongen op haar winkel moesten passen en bewaken … tuurlijk en personeel kan dat niet doen die winkel zorgde er ook voor dat ze ons kinderhaters noemde want omdat we boodschappen doen voor Larrissas verjaardag bij de nieuwe supermarkt en niet bij haar winkel (die winkel stelt niks voor)  zo helpen we mama Orhan niet en haten we de kinderen dus.. yeah right. Daarom als ik op straat loop en jongen van mama zien me lopen dat ze iris schreeuwen en naar me toe rennen op straat kijken ze toch iedereen alle mensen naar me dus ik doe gewoon lekker gek of ik normaal loop of dansen t loop ze vinden me toch sowieso gek dus zeg altijd zo jongen dus bij mama Orphan krijg ik altijd en zoen en nu op straat ben ik te min en geef ik ze een zoen liggen ze helemaal vlak en de mensen op straat ook vinden het te grappig. (kinderen hangen om me heen roepen me al kom s ochtend bij mama Oprhan aan en op de poort klopt joehoe babrie doll arrived dan kan geen stap meer zetten want moet eerst 100 kinderen tik hem aan high five en knuffelen en optillen!! overal echt zijn niet bij me weg te slaan knuffelen met me en ik ben kinder hater.. tuurlijk en jij die eigenlijk weeshuis meer bedrijf is gestart al geld in je eigen zak stop hou van ze…)

Op straat mooi stukje me Swahili word nu wat beter en af en toe hoor ik dan mensen over me praten in Swahili en dan loop ik er naar toe en zeg er wat van in Swahili!! Is te grappig hoe ze dan naar me kijken  waarop mensen die me kennen zeggen iris je ben gek.. Dus alles wat ik doe is in jullie ogen gek in de regen douche alles is in jullie ogen gek.. Deze week op straat kwam ik Larrisa tegen en een man vond dat heel interessant hij was foto’s van ons aan maken dus ik loop naar hem toe ik zeg geef je camera eens hij huhuhu snapte er niks van dus ik geef die camera aan Larissa. Sla me arm om hem heen ga met hem op de foto nou hij kwam niet meer bij! Iedereen op straat lach helemaal vlak i dont care hoe ik me gedraag ze kijken toch wel naar me en zo moet je ook doen anders word je hier echt helemaal gek als je alles en iedereen te serieus neem..

Zaterdag bij hurinobuheri.  Had vrijdag allemaal kerstbomen geknipt (had echt zo gevoel van vakantie animatie team ik al die kerstbomen aan tekenen en knippen) zodat die kinderen zaterdag ze konden  versieren met poloden en stickers en van alles. Als je kerstboom af was plakte ik hem op een kaart en moesten ze daarop op hun kerst wens schrijven. Ik dacht 20 minuten en ze zijn wel klaar nou nee hoor dit was een dag werk die kinderen waren er uren mee bezig en ze vonden het geweldig had voor de meiden oorbellen gekocht als kerst cadeau want alle meiden hier hebben gaatjes met een takje er in dus ik had leuk voor iedereen oorbellen ze waren zo blij!!
Op straat vandaag 2 meiden iriririrririsisissisiisrrirs heey zo bedankt voor de oorbellen super leuk.

Zoals gewoonlijk zaterdag avond even voetbal kijken maar was zaterdag weet niet nationale trouwdag ofzo.. Overal waren bruiloften. Zo ook in het hotel waar voetbal kijk ik zat even buiten loopt iedereen van de trouwerij net naar buiten alle ogen op mijn gericht en jaa geen verharde wegen dus een oude vrouw was zo op mijn gefocust die lette niet op bam vol met haar gezicht op grond sorry maar kon me niet in houden en de jongens ook niet zo gelachen.

Bruiloft mooiste dag van je leven zegge ze bruiloft hier is net een gypsy wedding zo nep en fake als het maar kan echt ziet er niet uit.. Iedereen wat is ze mooi waarop ik ja zeg en denk als ze dat lelijke kostuum wat trouw jurk moet voorstellen uit doet is ze misschien mooi?? zo kitsch!!
Toen terug kwam op me compound had Chiel tolberone meegenomen en er was ook Canadees meisje voor een dag op project te kijken heerlijk genoten van de chocolade met ze alle jamajamanomnom!! Heerlijk lekker met haar gekletst en gepraat heerlijk en misschien komt ze in januari voor 2 daagjes terug dus helemaal leuk!!

Maar dit wel weer even genoeg al weer 55 dagen zit ik hier nog 123 dagen te gaan. Tijd gaat nog steeds super snel  en word met de dag warmer en warmer echt de zomer hier niet te verdragen.. Kerst gevoel nog steeds zerooo maarja kan je weinig aan veranderen. Vandaag is water tenminste terug dus kan even (lekker) douche heerlijk na een week geen water en regen elke avond ik wachtte op regen maar nee hoor.(nu vandaag regen en komt water uit de kraan dubbel op)
volgende week zou ik na lang praten en overleggen met mama met Elisabeth naar eldoret(plaats) gaan daar hebben ze een  goede oog kliniek maar dat mocht natuurlijk niet.. Na lang praten kon het fieuww bel ik op oogkliniek zit vol tot aan januari…. Het is bijna kerst dus zijn alle bussen vol geboekt omdat iedereen naar ze familie of geboorte plaats reist nouja dan in januari nog maar eens proberen mama over te halen
wish me luck and the children too want echt waar zij houden me op de been! Heb soms gevoel dat niemand het waardeert wat ik doe ja in nederland waarderen ze het! Maar hier in kenia echt soms gevoel dat het ze niet uit maakt ( de oudere mensen dan) maar dan springen de kinderen weer om me heen roepen naar me en lachen met me en zijn zo blij me te zien denk ik ja iris hier doe je het voor en laat die andere mensen lekker weg rotte.. kan ook niet verwachte dat mesnen het waarderen want ze hebben geen normen en waarden en geen respect voor andere.

Maar Byebye van barbie doll dat me bij naam hier nouja beter als nijlpaard dat larissa’s bijnaam hahahaa

1. Samantha:
    16 december 2012
    Hee Iris,

Wat een verhalen weer, wat je in een week allemaal meemaakt zeg. Ik begin wel een hekel aan mama te krijgen als ik jouw verhalen zo lees. Wat een verschrikkelijk mens is dat en dom ook nog. Ze kan beter op alles wat jij aanbiedt ingaan, goed voor de kinders en kost haar niks. Ze is zo egocentrisch en toch heeft ze dit niet door.
    Maar wat doe je het goed topper en dat blijkt wel uit de reacties van de kinders.
    Wat ga je de komende weken doen nu de kinders vakantie hebben? Blijven ze daar, er zijn natuurlijk weeskinderen wat je vertelt, die kunnen nergens heen lijkt mij. Ga er vanuit dat ze niet 2 maanden op straat worden gezet om na de vakantie terug te mogen komen....
    Keep up going!
    Liefs Sam
  2. Jan Barelds:
    17 december 2012
    Ik lees je. Blijf alsjeblieft schrijven.
  3. Ina opa rob:
    19 december 2012
    Lieve Iris Wat fijn dat we steeds een brief van je krijgen.We hebben veel bewondering en krijgen ook een raar idee van die mama . Ook triest al die kinderen met hun verhalen .wees daar maar een luisterend oor voor je doet het goed We denken aan je en veel liefs van ons tweeen op rob en ina
  4. Helga:
    22 december 2012
    Lieve Iris, ik heb niet zoveel van me laten horen, maar ik wil je nu heel graag ff een mailtje sturen. Ik ben supertrots op wat je daar doet! Zeker in deze tijd van het jaar zal het moeilijk zijn daar. Ik vind het bewonderenswaardig dat je dit avontuur aan bent gegaan en ik hoop dan ook dat je er voor jezelf uithaalt wat voor jou bepaalt heeft wat je daar kunt bereiken (voor jezelf en voor de kinderen daar). Bij deze dus een kerstgroet van ons en ik blijf je verhalen lezen... X Helga
  5. Jelleke:
    22 december 2012
    Hoi Iris,
    Leuk om je reisverslagen te lezen!
    We hebben bewondering voor je.
    Groeten van Arjen, Jelleke, Eline en Tim.
  6. Jan Barelds:
    Voor ik het vergeet:
    Gelukkig Nieuwjaar
  7. Petra en jan:
    23 december 2012
    he kanjer we bewondering voor je. we vinden het geweldig wat je doet. van uit winkel toch hele fijne kerst dagen en jaar wisseling en succes met missie
    gr jan petra en sebas
  8. Mirjam:
    Hey Iris,
    Wat maak je wat mee meid, heel indrukwekkend allemaal , en wat je zegt ,wat is mooier dan blije kindertjes!
    Veel respect voor je hoor!

Vanuit Winkel, "n Kerstgroet en een heel Mooi en Gelukkig Nieuw Jaar, en nog 'n paar mooie maanden daar!

Van John, Mirjam , Kirsten
  9. Kees en Ellen:
    Hallo Iris,

we genieten van je verhalen, wat een wereld zeg, wat mooi dat jij daar een goede bijdrage kan leveren, heel bijzonder.
    De kerst zal niet hetzelfde zijn als hier, donker, nat, troosteloos weer. Waarschijnlijk geen sneeuw, wel veel lichtjes en veel drukte in de supermarkt.
    Ben heel benieuwd hoe de kerst bij jullie is. Wordt die gevierd?
    Wens je bijzondere kerstdagen en veel succes en geluk in het nieuwe jaar.
    Groeten van Kees en Ellen
  10. Tanja Hartmans:
    23 december 2012
    Hoi Iris, wereldreiziger! Wat een avonturen maak jij mee!
    Dit jaar dus een warme kerst voor jou; dat is sowieso een heel andere beleving. Indrukwekkende verhalen van de kinderen. Dan is het hier allemaal erg goed voor elkaar. Terwijl er hier ook wel eens iets mis gaat, maar vergeleken met daar...
    Je verhalen zijn boeiend.
    Ik wens je een vrolijke kerst en nog een hele mooie tijd daar.
    Groetjes.
  11. Remko/Petra:
    Iris,

Bizar is de gedachte dat je er bij bent wanneer je ouders worden vermoord. Dat er daarna niemand is die de zorg voor jouw overneemt, met als gevolg dat je als verslaafde zwerver op straat moet gaan leven. Deze kinderen moeten voor de rest van hun leven geholpen worden.
    Weer een verhaal waarin de dagelijkse gang van zaken in een arm land duidelijk wordt.Voor ons is het niet voor te stellen dat er geen medicijnen zijn en dat er bijna niet naar je omgekeken word als je bij de dokter op spreekuur bent. Wees er maar van bewust dat jij en alle andere die daar belangeloos proberen te helpen wel degelijk een verschil maken voor de kinderen. Zij zullen tot de laatste dag van hun leven dankbaar zijn voor de gelukkige momenten die jij ze daar geeft. Iris een heel gelukkig kerstfeest en een dikke kus van ons!!!!
    Blijf schrijven dan blijven wij lezen, groeten Remko,Petra,Charlotte en Thijs.
  12. Esther:
    Hoi Iris,

Wijffie wat mooi om je verhalen te lezen en 1 ding weet ik zeker, in het leven van die kindertjes maak jij door lachen en vrolijkheid het een klein beetje makkelijker deze dagen. Ik wens jou hele gezellige kerstdagen en een heel mooi 2013 toe.

Liefs van Esther (vriendin van Yvonne)
  13. Alice Glas:
    Hoi Iris,
    Wat ben je toch een kanjer, je dromen waarmaken en er achter komen dat het soms een nachtmerrie is. Ik kan nergens een banknummer vinden. Kijk ik niet goed?
    Wil graag iets goeds geven voor jouw kindjes. Wens je de komende tijd goede tijden toe.

Groeten van ons uit Winkel. Bart, Alice, Jan, Ellen en Vera.
  14. Urseline:
    25 december 2012
    Lieve stoere Iris,
    Wat doe je het allemaal goed daar zeg. Wat een belevenis en verwerking allemaal. Veel succes en we blijven je volgen.
    Fijne tijd daar en voor 2013 hopen we dat al jou werk een vervolg zal hebben daar. Veel liefs Urseline en fam.
  15. Jan Piet en dia Beers:
    25 december 2012
    Iris

vanaf een druilerig Winkelerzand 1 wensen wij jou en iedereen in je nabijheid een fijne kerst en heel veel geluk en voorspoed in het nieuwe jaar.
    Dia en Jan -Piet
    Je neven
    Arjen, Paul & Monique en Ruud & Jolanda
  16. Aaf:
    28 december 2012
    Hoi Iris, jeetje wat vind ik je een stoere meid zeg, bewondering voor je hoor, Ik ben niet in de gelegenheid om elke x te lezen maar als ik het lees ben ik een tijdje zoet :) Ik wil je alvast een gelukkig en gezond 2013 toewensen, enne.... ik blijf je verhalen volgen want het is erg leuk om te lezen ;)
    xxx Aaf en fam
  17. Yvonne Fijnheer:
    29 december 2012
    Hoi Iris,
    Wat een verhalen allemaal, je weet dat het gebeurd en hoor het liever niet maar dit is wel de waarheid.
    Dapper dat je dit werk doe, ik heb zwaar bewondering voor je.
    Hou vol als is het soms heel zwaar.
    Veel goeds toegewenst voor 2013 van ons allemaal.
  18. Brenda en Andy:
    31 december 2012
    Hé meis, wat een rare dag zal het voor je zijn vandaag. Wij wensen je ondanks alles een hele goeie jaarwisseling en een geweldig 2013 met indrukken en ervaringen waar je je levenlang met een glimlach op terug kunt kijken. Hou je taai! Hele dikke kus van ons allemaal uit Amsterdam xx
  19. Remko/Petra:
    31 december 2012
    Hoi Iris, Wij willen je alvast een gelukkig en fantastisch 2013 wensen. Groetjes, Remko, Petra, Charlotte en Thijs.
  20. De Schilders:
    2 januari 2013
    Lieve Iris, wij wensen jou een supergoed 2013 toe met veel gezondheid en geluk voor iedereen waar je mee omgaat in dat afentoe zo kromme land. Vol verbazing lezen wij jouw verhalen en krijgen alleen maar meer respect voor je. We vonden je al een kanjer, maar dat wordt alleen nog maar groter, dus Iris, GELUKKIG NIEUWJAAR and keep up the good work, wat dat doe je absoluut en blijf vooral schrijven. Dikke kus en knuffels van ons!!!!!
  21. Fred Huijgen:
    6 januari 2013
    Hoi Iris,
    Ik hoorde dat je bijna 18 wordt. Alvast gefeliciteerd en keep up the good work.